Enquêteren, Enquêteren maar ook wat ontspanning - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Enquêteren, Enquêteren maar ook wat ontspanning - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Enquêteren, Enquêteren maar ook wat ontspanning

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

30 Mei 2016 | Curaçao, Willemstad

Mijn vorige verhaal schreef ik toen ik zo'n 2 weken op Aruba was. Nu zijn we alweer bijna 6 weken verder en zit mijn tijd op Aruba er alweer op. De weken zijn voorbij gevlogen en ik ga bijna naar huis. Momenteel zit ik samen met Lenneke op Curaçao, maar daarover later meer!

In het vorige blog beschreef ik dat ik was begonnen met het opzetten van de enquête, dit heeft uiteindelijk nog best wat werk en tijd gekost, maar samen met mijn supervisors hebben we toch een goede enquête op kunnen zetten. Ook hebben we gebruik gemaakt van tablets voor het afnemen van de enquête, dit maakt het verwerken van de data een stuk makkelijker. Alle data is meteen digitaal beschikbaar.
Op het moment dat de enquête gereed was heb ik al het materiaal voorbereid samen met Martina. Vervolgens heb ik dit aan het interview team uitgereikt en uitgelegd. Vanaf toen had ik vrij snel een ritme in mijn dagen. 's ochtends werken aan mijn scriptie en in de middag van 15.30 tot ongeveer 19.30 enquêtes afnemen. Omdat de meesten mensen overdag niet thuis zijn vanwege werk, waren de 'peak hours' tussen 4 en half 8. Ik ben uiteindelijk 17 dagen op pad geweest en heb 51 enquêtes kunnen afnemen.

Verder heb ik ook nog leuke dingen kunnen doen. Martina en ik zijn naar het Nationaal Park Arikok geweest, waar we hebben gewandeld (vanwege de temperatuur niet al te lang), grotten hebben bezocht, visjes aan mijn voeten hebben geknabbeld en we naar de ruige noordkust hebben gestaard. Het was heel erg mooi, een heel bijzondere omgeving. Ook zijn we naar een ballet voorstelling geweest, zijn we een aantal keer uit eten gegaan, hebben we een Tribute to Prince concert bezocht en af en toe een strandje gepakt. Ook zijn we gaan wandelen bij het laatste mangrove bos samen met een Arubaanse biologe, heel interessant.

Ik moet zeggen dat ik het heel erg getroffen heb met Martina als kamer genoot. We hebben heel lol gehad samen, maar we hadden ook veel aan elkaar als 1 van ons een baal momentje had. Ook met betrekking tot onze onderzoeken konden we elkaar goed helpen. Bijvoorbeeld bij het voorbereiden van alle tablets voor het interview team heeft zij mij de hele middag geholpen om dit op tijd af te krijgen. En andersom kon ik haar ook soms helpen.

Nog een hoogtepuntje voor mij was dat ik ben gaan duiken! 's ochtends vroeg werd ik opgehaald om naar de boot te gaan. Na uitleg over de boot en de duiklocaties zijn we met de groep (6 + instructeur) gevaren naar de 1e plek, Arashi Reef. Super veel gezien, ontelbaar veel vissen, schildpadden & nog best wat kleurrijk koraal. Ik kon wel zien dat er veel niet meer leefde en verbleekt was, maar het was minder erg dan ik had verwacht. Er was nog steeds soft coral, anemonen, pipe coral, brain coral en nog veel meer. Ik was er van onder de indruk. Na deze duik zijn we nog een duik gaan maken bij een wrak! Het Antilla wrak is een Duits vrachtschip dat de Duitsers zelf tot zinken hebben gebracht, tijdens WO II, zodat het niet geconfisqueerd kon worden. Het schip ligt dus al 70 jaar op 18 meter diepte en is nu volledig begroeid met koraal en planten en zee gras. Opnieuw super veel vis en heel erg leuk om een keer zo'n wrak te zien, het duiken wordt er veel meer 3 dimensionaal van.

De laatste week van mijn dataverzameling op Aruba was extra speciaal om Lenneke naar Aruba is gekomen! Die laatste week heb ik, naast enquêteren en data verzamelen natuurlijk, haar het eiland laten zien en zijn we gaan snorkelen en wandelen om al het moois dat Aruba heeft te aanschouwen. Heel bijzonder dat zij nu weet waar ik al die weken geleefd heb. Nu hebben we samen nog 1 weekje vakantie in Curaçao. Na 1 dag kan ik al zeggen dat dit een heel ander eiland is vergeleken met Aruba. Veel groter, maar ook drukt toerisme een minder grote stempel op het landschap.

Thuis weer in Nederland moet ik aan de bak om deze zomer te kunnen afstuderen! Ik kijk er uit om weer naar Nederland te gaan, heb Daan, Lindo en alle andere vrienden en familie heel erg gemist!

Veel liefs en bedankt voor het meelezen tijdens een andere bijzondere periode in ons leven (wie weet volgt er in de nabije toekomst wel weer verhaaltje of 2).

Rosa

  • 30 Mei 2016 - 04:18

    Lenneke:

    Het was heel erg leuk om Rosa op Aruba te bezoeken. Ik heb een aardig beeld gekregen van haar onderzoek en gezien hoe serieus Rosa hier mee bezig was.
    Rosa heeft mij heel Aruba laten zien, ze kent de weg er erg goed en het leek wel alsof zij er al jaren woonde, zo goed gewend was zij. Ik heb ook wat tijd alleen moeten doorbrengen, omdat Rosa aan t werk was, maar dat was gelukkig geen probleem. Nu zijn we samen op vakantie op Curaçao en genieten we van het Caribische leven!

  • 30 Mei 2016 - 07:57

    Reina Zeeman:

    Hallo Rosa,
    Wat heb ik weer genoten van jullie verhalen. Geniet nog van je laatste week samen met Lenneke!
    En succes verder met je studie!

    Groetjes, Reina

  • 30 Mei 2016 - 11:59

    Daan:

    Ah goed om weer wat te lezen!
    Blij dat je klaar bent met de enquetes waarschijnlijk? Als je eenmaal 3 weken thuis bent, begin je het zelfs te missen... haha.

    Goede tijd nog daar!!
    kus

  • 30 Mei 2016 - 15:41

    Jette:

    Hi!

    super goed om te lezen dat het je zo goed af gaat. Lekker hoor geniet er nog maar even van, je bent zo weer thuis ;)
    xx

  • 01 Juni 2016 - 18:58

    Diana Pietersz-Marquez:

    Rosa en Lenneke ben blij van jullie te horen.Ik was ook op Curacao in de eerste twee weken van mei.Ik hoop julie nog eens te zien .Rosa heel veel succes met de afronding van je studie en hopelijk tot ziens

  • 04 Juni 2016 - 10:13

    Anja Ulkeman:

    Goedemorgen Rosa,

    Welllicht al weer thuis in Haarlem.............?? Zo ja, welkom thuis en geniet ook van het warme zonnetje hier (eindelijk) en alle mensen die jou lief hebben.
    Dank voor de mooie verhalen en prachtige sfeerfoto's!!

    Succes beide met de afronding van jullie studies.

    Haarlemse groet van Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan en Rosa

Als afgestuurd Earth Science and Economicsts hebben we interesse in de wereld om ons heen. We houden van natuur, cultuur en dingen ondernemen. Als we niet op reis zijn wonen we samen in Haarlem en genieten we van de dicht bijzijnde natuur zoals polders, duinen en bossen. Maar reizen is een passie geworden en we gaan er regelmatig op uit. We zijn toe aan onze 2e grote reis samen en de verhalen daarover en onze eerdere reizen vind je op dit blog.

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 33728

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2016 - 14 Februari 2017

Opnieuw avonturieren in Midden Amerika en Cuba

14 Maart 2016 - 04 Juni 2016

Master scriptie Veldwerk

08 Januari 2014 - 18 Mei 2014

Op avontuur in Midden en Zuid Amerika

Landen bezocht: