Ami ta bai na aruba! (Ik ga naar Aruba!) - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Ami ta bai na aruba! (Ik ga naar Aruba!) - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Ami ta bai na aruba! (Ik ga naar Aruba!)

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

03 April 2016 | Aruba, Oranjestad

Geen blog van uit het boeiende Afrika van Daan, maar 1 van uit het zonnige Nederland (morgen Aruba) van Rosa.
Zoals jullie al hebben kunnen lezen zit Daan momenteel in Kenia. Saai voor mij, hier alleen thuis, maar dat is maar tijdelijk. Morgen (maandag 4 april) mag ik ook naar het buitenland. Ik ga op naar Aruba!

Tijdens presentaties over mogelijke afstudeer onderwerpen kwam er ook een mogelijkheid langs om naar Aruba te gaan. Hier heb ik ook gesolliciteerd en mag mijn afstuderen doen in samen werking met Wolfs Company. Wolfs Company houdt zich bezig met het waarderen van de natuur, biodiversiteit en ecosystemen. Zij zochten 2 studenten om in Aruba onderzoek te doen. Er wordt namelijk een TEEB-study uitgevoerd in Aruba om de totale economische waarde van het eiland te berekenen. TEEB staat voor The Economics of Ecosystems and Biodiversity. De overheid van Aruba wil dat dit onderzocht wordt om zo in de toekomst duurzame economische beslissingen te kunnen nemen. Het onderdeel waar ik me bezig ga houden is het waarderen van de natuur door de inwoners. Ik wil onderzoeken wat de perceptie van de inwoners is op natuur, hoe zij kijken tegen ontwikkelen op het eiland, welke monetaire waarde zij aan natuur plakken (wat hun betalingsbereidheid is) en hoe dat invloed heeft op hun 'well-being'. Dit zal voornamelijk komen uit data van enquêtes die op het eiland worden afgenomen. Het doel is om 450 enquêtes af te nemen onder de inwoners om zo een representatief beeld te kunnen krijgen. 450 is natuurlijk best wel veel, maar gelukkig hoef ik deze enquêtes niet alleen af te nemen. Een team van studenten van de universiteit van Aruba zal me hierbij gaan helpen. Ik ga samen met nog een ander meisje (Martina) dat een vergelijkbare studie aan de VU doet. Zij komt uit Kroatië en gaat zich bezig houden met de ruimtelijke spreiding van o.a. cultuurwaardes van het eiland.

De afgelopen weken heb ik dit onderzoek op gezet en alles voorbereid voor vertrek. Milly, van volleybal, zal op ons huis en Lindo passen. Ook huisvesting in Aruba is geregeld. Samen met Martina deel ik een appartement in Perle d'Or in het stadje Noord. Perle d'Or is een complex waar veel andere internationale studenten en stagiaires verblijven, dus de voorzieningen zijn goed geregeld. Omdat het appartement vrij klein is, heeft onze begeleider van Wolfs Company geregeld dat we ook op de universiteit mogen werken aan ons onderzoek. Deze begeleider woont zelf ook in Aruba dus zij heeft een netwerk waar wij gebruik van kunnen maken.

Op Aruba is het altijd mooi weer, dus het pakken van mijn tas was niet heel moeilijk, ik heb gewoon al mijn zomer kleding ingepakt ;) Die tas weegt 15 kilo dus dat valt nog wel mee. Verder ben ik afgelopen tijd bezig geweest om mijn onderzoek op te zetten, het huis schoon te maken en leuke dingen te doen met vrienden en familie. Ik ben gelukkig weinig alleen geweest in de afgelopen 3 weken.

Oh, en niet vergeten, Lenneke komt ook naar Aruba! Ze komt 2 weken. De eerste week ben ik zelf nog bezig met het afronden van dit gedeelte van mijn onderzoek en zal ze zelf Aruba gaan ontdekken, maar de 2e week hebben we om wat meer te zien van de andere ABC eilanden. Op 28 mei ben ik klaar met veldwerk en op 4 juni vliegen we weer terug naar Nederland.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn onderzoek en mijn leventje in de Cariben. Tot spreeks!
Liefs,
Rosa

  • 03 April 2016 - 19:55

    Daan En Rosa :

    Super Liefie!

    Heel veel succes met het onderzoek. Hopelijk wordt je net zo goed opgevangen als ik hier.
    Ik heb er vertrouwen in, en ben benieuwd naar de omgeving daar!

    Hou me op de hoogte!

    Kus,
    Daan

  • 03 April 2016 - 20:40

    Astrid:

    Super leuk, have fun! Leuk ook dat je mama langs komt! En zeer gunstig dat je de enquetes door anderen af kan laten nemen. We zien de foto's wel verschijnen! xx

  • 03 April 2016 - 21:13

    Lisanne:

    Veel plezier lieve Rosa

  • 03 April 2016 - 21:24

    Jette:

    Lieve Rosa!

    Heel veel plezier! Geniet van je afstuderen en je verblijf daar!
    Fijne vlucht :)

    X Jette

  • 04 April 2016 - 09:26

    Annelies:

    veel succes en plezier in zonnig Aruba!

  • 04 April 2016 - 09:40

    Menno:

    Goud! Veel plezier en hou ons op de hoogte! Groetjes

  • 04 April 2016 - 10:41

    Rosemarie:

    Heel veel succes maar ook veel plezier geniet van alles

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan en Rosa

Als afgestuurd Earth Science and Economicsts hebben we interesse in de wereld om ons heen. We houden van natuur, cultuur en dingen ondernemen. Als we niet op reis zijn wonen we samen in Haarlem en genieten we van de dicht bijzijnde natuur zoals polders, duinen en bossen. Maar reizen is een passie geworden en we gaan er regelmatig op uit. We zijn toe aan onze 2e grote reis samen en de verhalen daarover en onze eerdere reizen vind je op dit blog.

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 33731

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2016 - 14 Februari 2017

Opnieuw avonturieren in Midden Amerika en Cuba

14 Maart 2016 - 04 Juni 2016

Master scriptie Veldwerk

08 Januari 2014 - 18 Mei 2014

Op avontuur in Midden en Zuid Amerika

Landen bezocht: