Montañas grande y mucha historia - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Montañas grande y mucha historia - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Montañas grande y mucha historia

Door: Rosa en Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

13 Mei 2014 | Peru, Machu Picchu

Na onze busreis naar Arequipa, hebben we eerst een paar dagen in de stad doorgebracht. De zon scheen volop en we hadden uitzicht op twee bergen met besneeuwde toppen.
Ook hebben we geraft op de wild water rivier. Dat was erg leuk, ook al was het water vrij koud. We hielden het regelijk droog in het bootje, totdat we van een rots af moesten springen, in het water. Gelukkig boden de wetsuits de nodige verwarming. Het was een super gave ervaring.
Na ons goed georieteerd te hebben, hebben we besloten om een 3 daagse wandel tocht te gaan maken door de Colca Canyon.
We werden om 3 uur ´s nachts opgepikt bij het hotel, en na (heel) lang wachten op laatkomers naar de canyon gereden. De eerst stop was de Cruz del Condor, een van de weinige plekken waar je de gigantische condor kan zien. Je moet hier vroeg zijn, rond 8 in de ochtend, want de condors zweven omhoog op de termiek vanuit de canyon, en zijn dan voor de rest van de dag kwijt. Vanaf het uitzichtpunt konden we een tiental Condors omhoog zien zweven, prachtig. Het uitzicht op de oude inca terrassen, de diepe canyon en de besneeuwde bergtoppen, loog er ook niet om.
De wandeltocht begon met acht kilometer wandelen en 1500 meter afdalen de canyon in. Na 3 uur puffen en jezelf afremmen bereikte we onze eerste overnachting; een heel klein boerderijtje. We bevonden ons in de middle of nowhere, en de boerin kookte een heerlijke lunch voor ons. We sliepen in een lemen hutje met een dak van stro, en het varken en de schapen waren altijd dichtbij.
De 2e dag was een redelijk makkelijke maar hele mooie tocht, zonder al te veel klimmen of dalen. We eindigde in de oase, waar zwembaden en warme maaltijden op ons wachtten.
De laatste etappe bestond uit een klim de canyon uit, 1200 meter omhoog. Vanwege de warmte van de zon, werd er besloten om om 5 uur in de ochtend te starten met de klim. 2 uur later bevond Daan zich uitgeput boven, en wie kwam daar aan, lachend en stalend op een ezel? Juist, Rosa.
Op de terugweg hebben we alpacas, lamas en vicuñas (wilde alpacas) gezien op de hoogvlakte van de Andes. Tevens bereikte we het hoogste punt van onze reis, 4900m. Happend naar zuurstof keken we om ons heen naar de nog hogere bergtoppen en vulkanen.
Eenmaal thuis (terug in Arequipa) hebben we lekker gechilled en voorbereidingen getroffen voor Rosa haar verjaardag.

Jaaa, jarig op reis! Het was zeker een hoogte punt. We waren al een aantal keer de stad in gegaan op zoek naar een cadeau en gelukkig vonden we die net op tijd. 25 april begonnen we met een lekker ontbijtje in het zonnetje, vervolgens gingen we de stad in op weg naar de lekkerste taarten winkel die we maar konden vinden in de stad. We hadden allebei een gigantisch stuk taart die we niet op konden. Waarschijnlijk zat er genoeg suiker en calorieen in voor de rest van de week ;)
We zijn naar de Monastry (Unesco erfgoed) geweest en hebben lekker in het park gezeten. ´s Avonds zijn we een gaan borrelen en vervolgens uit eten geweest in het mooiste en chicste restaurant van Arequipa, CHICHA. We hadden uiensoep, cheviche, lomo saltado en pork stew en we hebben ervan genoten. En natuurlijk had ik het cadeau aan, een prachtige trui gemaakt van het zachte Alpaca wol.
Het was een heerlijke, gezellige, rustige en fijne dag en een verjaardag om niet te vergeten!

Vanuit Arequipa zijn we naar Puno gereisd, een rit van 6 uur met de bus(alsof het niks is). Hier hebben we onszelf verwend en een 3 sterren hotel genomen, met bad! We zijn amper van de hotel kamer afgeweest, zoals je begrijpt.
Na 2 dagen luxe vertrokken we met de goedkoopste bus naar Cuzco, om het verbraste geld aan het hotel en alpaca steak, een beetje terug te verdienen.
De rit was lang en de bus vol met Peruaanse vrouwtjes, en hun tientallen tassen met handelswaar en soevenirs.
In Cuzco, de hoofdstad van de Incas, moesten we wennen aan de kou, maar de gezellige straatjes en vele cafeetjes en pubs verwarmden onze harten. Een echt gezellige stad.
Vanuit de stad hebben we veel inca sites bezogd; forten, badplaatsen, ceremoniele gebouwen, een agrarisch centrum waar de incas gewassen onderzochten en zoutmijnen. De laatste twee bereikten we per mountain bike. Dit koste ons een gigantische inspanning, vooral vanwege de hoogte, 3500 meter. Het naar zuurstof happen was het meest voorkomende geluid op deze rit, waar waren de ezels?
De top bestemming in de omgeving is uiteraard Machu Picchu, de indrukwekkendste inca site, die nooit door de spanjaarden ontdekt is. En daardoor dus nog grotendeels intact is.
Met een treinritje van een paar uurtje kun je Aguas Calientes, het dorp aan de voet van Machu Picchu bereiken, vanwaar je een bus kan nemen de berg op tot de ruines. Jammer genoeg zijn de prijzen extreem uit de pan gerezen voor deze route. Wij besloten op zoek te gaan naar een andere mogelijkheid, een goedkopere.
Elk dorp is te bereiken met en openbaarvervoer omdat de locals er ook heen moeten. Zo ook Aguas Calientes. Het kost je alleen wel een dag. Eerst een rit van ongeveer vier uur per Minivan (helaas vertrekt die pas als de bus vol is en begonnen we onze tocht met anderhalf uur wachten in Cusco). Vervolgens met gedeelde taxi tot het volgende gehucht en dan nog 2,5 uur lopen langs de spoorbaan. We hadden de tijd en en was ongeveer vier keer zo goedkoop, dus we zijn ervoor gegaan. De route voerde ons langs prachtige vergezichten en hoge toppen. Ook de wandeling (in het laatste dag licht) was prachtig. We liepen om de berg waar Machu Picchu op ligt heen en konden het vanuit verschillende gezichtspunten al aanchouwen.
De volgende ochtend vroeg zijn we naar Machu Picchu gegaan. We kwamen rond half zeven aan en het was nog mistig waardoor we de de grootsheid en de omgeving nog niet konden zien. Langzamerhand trok de mist op en kwamen de waanzinnig mooie bergen te voorschijn! De ruines van Machu Picchu zijn niet zo heel bijzonder, vergeleken met andere inca gebouwen, maar het feit dat de spanjaarden er nooit geweest zijn en de omgeving maken het absoluut een van de mooiste plekken van onze reis. We hebben ongeveer drie en een half uur rond gelopen op deze mysterieuze plek.
De rest van de dag hebben we rondgehangen in Aguas Calientes en de volgende dag zijn we terug gegaan naar Cusco.

Met de allerchicste en luxeste bus die we konden vinden zijn we teruggereisd naar Lima. Iedereen had zijn eigen ´suite´, met een stoel die 180 graden plat kon en een eigen tv. Dit maakte de trip van 22 uur een stuk aangenamer.
De laatste dagen in Lima doen we niet zoveel, een bezoekje aan het niet zo boeiend historische centrum, het banken district en het toeristische Miraflores. We rusten uit, genieten van onze laatste dagen en elkaar en maken ons op voor het schone, mooie, kleine, hectische en fijne Nederland!

Tot over een paar daagjes!!!

• 13 Mei 2014 - 18:05

Menno:

Echt leuk! tot zondag X

• 13 Mei 2014 - 20:09

Maaike:

Tot snel! Ben benieuwd naar de verhalen en foto's! De verhalen klinken weer super!

• 13 Mei 2014 - 20:28

Daan En Rosa :

Ik begrijp het als je heimwee hebt menno, haha!
    Tot zondag!

• 13 Mei 2014 - 22:08

Anja Ulkeman:

Hola globetrotters,

Dank voor de mooie verhalen: zoveel indrukken opgedaan en gezien in deze landen. Het hoofd zit vol met onvergetelijke herinneren. Tijd om naar huis te gaan en de verhalen met ons persoonlijk te delen. Ik kan niet wachten.
    We zien elkaar eind mei (met een diashow op de achtergrond)??
    Goede reis.......... en waar heb je dadelijk het meeste trek in??

Adios Amigos

Haarlemse groet van Anja

• 14 Mei 2014 - 17:05

Annelies:

Veel plezier nog de laatste dagen en een goede reis naar huis. Welkom thuis!
    Liefs en groetjes,
    Annelies

• 15 Mei 2014 - 02:35

Daan:

We hebben veel fotos ja! Ookal is Rosa haar onderwater camera stuk gegaan, door waterschade...
    Ik mis kaas, lekker brood en bitterballen het meest!