Van Copán to Tikal - Reisverslag uit El Remate, Guatemala van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Van Copán to Tikal - Reisverslag uit El Remate, Guatemala van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Van Copán to Tikal

Door: Daan en Rosa

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

18 December 2016 | Guatemala, El Remate

Ola amigos!
Om jullie wat warm leesvoer voor de koude kerstdagen te bieden, een nieuw blog vanuit El Remate, Guatamala.
Waar waren we ook alweer gebleven?
Honduras. Vanuit de D&D brewery (de plek die ons altijd bij zou blijven met de slogan ´beer and birds´) zijn we naar Copan gereisd, via San Pedro Sula. Deze stad staat in ons reisboek gemarkeerd als gevaarlijkste stad ter wereld, met de meeste moorden per aantal inwoners. Een gezellige overstap dus. We waren op het ergste voorbereid, maar alles ging super soepel. Het was het moderste busstation dat we in maanden gezien hebben, en dus liepen we eind van de middag vrolijk door Copan. Copan is bekend om de Maya Ruines ter plaatse. Dit is de eerste grote Maya ruine op onze reis,en we waren zeer onder de indruk. Het centrale plein met prachtig bewerkte stenen van hun vorst ´18 Konijn´wordt begrensd door een heuvel, in natuurlijke in onze verbeelding. Eenmaal bovenop de heuvel, bleek het een volledig overgroeid tempel complex te zijn, ´increible´.
Na Copan trekken we verder naar Guatamala, met Antigua als eindbestemming. Dit is met openbaar vervoer niet in een dag te doen. Na twee dagen chicken-bussen en overstappen/rondwalen in Guatamala City (ook al zo een gezellige stad), bereikten we Antigua. Antigua is een prachtige stad. Er hangen geen lelijke uithangboorden op elk huis en de gebouwen zijn voor de verandering wel afgebouwd. Het grote nadeel van Antigua is dat het zo toeristich is. Overal zijn travel agents, die je tickets voor de bus, oftewel de toerisbus of shuttles aanprijzen. Wij hebben het daar niet zo op, wat is er immers mis met een chickenbus rit van een paar uurtjes? Lekker knus, met zijn 3en op een bankje van een afgedankte Amerikaanse schoolbus. Toch nemen we de shuttle naar Lake Atitlan, ook wij zijn wel eens een beetje reismoe en kiezen we voor het gemak.
Het dorpje San Pedro biedt prachtig uitzicht op het door vulkanen omringde meer. De San Pedro vulkaan hult het stadje in schaduw. Precies deze, 3000 meter hoge vulkaan wilden wij beklimmen. Het is gelukt, en het leverden prachtige plaatjes op. Wat een tocht, door nevelwoud. Het komt neer op 3 uur lang trappen oplopen. Gelukkig boden de miradors en de swings wat afwisseling. Het uitzicht is prachtig, en we zien vulkaan Fuego uitbarsten.

Quetzaltenango en omgeving was de volgende bestemming waar we heen gingen, met chickenbus uiteraard. Hoog in de bergen ligt deze stad, waardoor het onaangenaam koud werd. Vergeleken met Antigua is deze stad minder mooi, maar is het veel meer het echte Guatamala. Je bent te gast als tourist, en geen prooi voor tour operators. We wandelen naar een heilige Maya Lagune, rusten uit in de Hotsprings en genieten van de prachtige klederdracht.
Om de touristbus/shuttle te vermijden, kiezen we een niet vaak genomen route met het openbaar vervoer naar Coban. vanwaar we de volgende dag doorreizen naar de Semuc Champey en vermoeid arriveren in de Utopia Lodge. ´you must be tired,shuttles can be so cramped right?´ vraagt een van de vrijwilligers ons. Trots antwoorden we dat we met de chickenbus zijn gekomen, dat gebeurd niet vaak.
De Semuc Champey is een soort paradijs voor Aardwetenschappers. De Semuc Champey is bekend om zijn natuurlijke baden, met helder blauw gekleurd water op een kalkstenen ondergrond. Wat het nog interessanter maakt, is dat onder deze baden, een ruige bergrivier stroomd. De baden bevinden zich dus op een natuurlijke brug, wat vet!
Daarnaast zijn er grottenstelsels, waar wij ook ingaan. Met 2 kaarsen, een gids en zwemkleding duiken we de grotten in. De spanning houdt ons warm. Zwemmend en altijd maar de kaars boven water houdend klouteren we de berg in. Na een uur staan we verblufd buiten. Wat een avontuur.
Ons reistempo ligt hoog, en we knallen door naar Flores, vanwaar we de dag erna naar Tikal gaan. In Tikal lijkt alles samen te komen. Na wat gedoe om er te komen, arriveren we eind van de middag bij de Jungle Inn, een hotel naast de ingang naar de Tikal Maya Ruines. We sprinten het park in, want we mogen er onverwachts ook deze namiddag in. Het is super mooi, we kijken uit over de jungle vanaf de gigantisch hoge templels. We hebben het park voor onszelf op dit tijdstip. Voldaan trekken we ons terug en drinken we onze meegebrachte rum en eten we onze toostjes (de overnachting was duur, en ons budget is niet oneindig). De volgende ochtend staan we om 6 uur sochtends voor de ingang. Het is nog mistig, en we zijn wederom een van de weinigen. De ruines zijn gigantisch, en heel veel zijn nog begrijven onder de jungle. Naast tempels en piramides zien we toekans, reigers, neusberen en twee soorten apen. Wat een ongelofelijke combinatie van cultuur en natuur.

Vandaag hebben we een dagje uitgerust langs het meer bij El Remate. Morgen staat de grensovergang met Belize op het programma. Ook wij kijken uit naar de Kerstdagen, we hebben van mama Lenneke een super luxe overnachting kado gekregen, aan het strand van Belize.
Fijne kerst en we zullen wat warmte doorsturen!

Heel veel liefs en tot snel!

• 19 December 2016 - 15:58

Menno:

Ongelofelijk onwaarschijnlijk! Wat vet! Kus van hier aan jullie

• 19 December 2016 - 18:20

Mieke:

Hai lieve Rosa en Daan. Wat een fantastisch reisverslag hebben jullie weer gemaakt! We reizen zo op een goedkope manier met jullie mee!!! En ben jaloers op jullie zonnetje daar! Hier wordt het alsmaar kouder!! Brrrrr. Hele fijne kerstdagen en waar je oud en nieuw ook ddotbrengt.....heel veel goede wensen voor het komende jaar!!
    Dikke zoen van Mieke en Andre

• 19 December 2016 - 18:54

Stephan:

Mooie verhalen hebben jullie. Het is zo fijn geschreven dat je de tropische warmte kan voelen. Zelf heb ik in honduras in ik geloof 1978 een tijdje gewerkt. In San Lorenzo aan de pacific kant. Een vaarweg uitgebaggerd. Goeie herinneringen. Veel vogels en oerwoud. Aankomende zaterdag gaan we een kerst potje voetballen. Er komen er lekker veel. Mooi. Goeie reis verder. Super leuk jullie reis verslagen. Fijne dagen met kerst en oud en nieuw. Groeten hier uit haarlem. Stephan

• 26 December 2016 - 13:12

Anneke:

hoi lieve Rosa en Daan,
    wat een avonturen weer, had wel even bij rosa op de swing willen zitten.......
    en dan dat avontuur met een kaarsje zwemmend door de grotten heen, echt super gaaf.
    ik lees ook een behoorlijk hoog reistempo maar dat hoort er wrs bij.
    realiseer je iedere dag maar weer wat jullie voor bijzonders mee maken en laat het leven daar maar goed tot jullie door dringen. neem je tijd en kijk goed om je heen en zie het ware leven van deze mensen.
    maar ik denk dat jullie dat zeker doen als ik ook lees hoe jullie reizen, samen met de locals in de bus, eigenlijk de leukste manier van reizen toch!!
    geniet van jullie kerstcadeau in de luxe hotelkamer en gauw tot horens!
    dikke zoen van Jan en Anneke uit koudekerk!!

• 31 December 2016 - 16:26

Anja Ulkeman:

Lieve reizigers,

Prachtig en beeldend geschreven, dankjewel!! Hoe zijn de kerstdagen geweest op Belize?? Heerlijk romantisch, met wellicht een glaasje glühwein op het strand!!??
    Ik weet niet waar jullie oud en nieuw gaan vieren: proost op 2017. Met nog vele mooie reisverhalen.
    Carpe Diem!!
    Haarlemse groet van Anja

• 09 Januari 2017 - 17:09

Ton Appel:

Klinkt allemaal zeer avontuurlijk en gaaf Daan en Rosa!
    Het doet mij denken aan een lange reis die ik zelf ooit in Afrika gemaakt heb....heel lang geleden.
    Ondanks dat het 30 jaar geleden is, denk ik er nog regelmatig aan. Zo zal het jullie ook vergaan.

Veel plezier verder tijdens jullie trip en nog de beste wensen voor 2017!
    Ton