Jezelf in het Arubaanse zweet werken - Reisverslag uit Boegoeroei, Aruba van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Jezelf in het Arubaanse zweet werken - Reisverslag uit Boegoeroei, Aruba van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Jezelf in het Arubaanse zweet werken

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

18 April 2016 | Aruba, Boegoeroei

Bon dia! Ik ben alweer 2 weken in het warme Aruba. De vlucht vanaf Schiphol verliep soepel, we hadden 1x turbulentie en precies toen zat ik op het kleine vliegtuig toiletje, haha. Verder werden we volgestopt met eten en drinken door het KLM personeel en waren er genoeg leuke films te zien.

Met een forse jetlag zijn we uiteindelijk aangekomen in ons appartement. Het is een leuke complex met een mooie tuin en zwembad. De kamer is vrij klein, maar we redden ons prima. Gelukkig is er een airco, want het is waanzinnig warm hier! Het is zeker 30 graden overdag en zonder zonnebrand wordt je snel rood. Gelukkig is er wel de constante passaat wind die voor wat afkoeling zorgt.
De 2e dag waren we, vanwege de jetlag, rond half 6 al klaar wakker helaas. Onze on-site supervisor Francielle pikte ons op en we hebben meteen deze dag een aantal afspraken gehad met stakeholders (o.a. CBS en soort ministerie van Milieu). Ook hebben we de huurauto opgehaald. Ik ben er vrij trots op, dus sommige van jullie hebben al via de app vernoemen hoe goed het rijden gaat. Het is een automaat, dus dat is makkelijk, de wegen zijn breed en er zijn weinig andere verkeersdeelnemers naast auto’s (dus geen fietsers of voetgangers die voorrang hebben rond rotondes bijvoorbeeld). Kortom, nog geen brokken gemaakt hier.

De rest van de week stond in het teken van acclimatiseren, overleggen met Francielle over het onderzoek, opzetten van het onderzoek en gesprekken met verschillende stakeholders. Maar we hebben na het werk in de avonden en in het weekend ook al wat van het eiland gezien. We zijn naar Bubali plas geweest (een bird sanctuary), naar de duinen en de vuurtoren in het noorden, naar de mangroves en naar verschillende strandjes. Afgelopen weekend hebben we verschillende rock formaties bezocht, wat als soort-van-Aardwetenschapper altijd leuk is om te bezoeken. Verder hebben we ook de Hooiberg beklommen voor een blik op de zonsondergang. De laatste dagen is het bewolkt, dus de zonsondergang was niet bijster indrukwekkend, maar voor de temperatuur is het dan weer wel gunstig.

Wat betreft mijn onderzoek. De 2e week ben ik bezig geweest met het in elkaar zetten en optimaliseren van de enquête, heb ik een team gevormd van studenten die de enquête gaan afnemen bij 400 huishoudens en meer van dat soort zaken. Het weekend hebben we (Martina en ik) een deel van de enquête getest onder locals op het strand. Dit was vanwege de warmte vrij zwaar, maar gelukkig wilde bijna iedereen mee werken. Komende donderdag ga ik de studenten trainen in het afnemen van de enquête, zodat ieder dat op dezelfde manier doet, om een bias te voorkomen. Ook moet ik de database van de enquête opzetten en het choice experiment in elkaar zetten. Dat wordt door de computer gegenereerd en moet ik omzetten in verschillende plaatjes en scenario’s. Ik heb een foto toegevoegd van zo’n scenario.

We hebben dus al een aantal highlights van Aruba gezien, en dat is maar goed ook. De eerste paar dagen kwamen we de stad niet uit, en viel het eiland een beetje tegen. Aruba bestaat uit verschillende gebieden. De hoofdstad, Oranjestad, is waar de cruise passagiers komen. Het verschilt per dag, maar soms liggen er wel 3 cruise schepen tegelijk in de stad, en de meeste toeristen van die schepen komen niet heel verder dan de hoofdstraat van Oranje stad (of ze gaan met een tour mee). Deze hoofdstraat is daarom goed onderhouden en schoon, met veel blinkende winkels van Chanel, Armani en dat soort merken. Het is, mijn inziens, daardoor ook nep en niet zoals Aruba er echt uit ziet.
Dan heb je 2 gebieden waar de hotels geconcentreerd zijn. Deze liggen langs Palm Beach en Eagle Beach. Deze twee gebieden worden aangeduid met de low-rise hotel area en de high-rise hotel area, je kan je wel een voorstelling maken. De strip langs deze hotels is vol met restaurantjes, barretjes en vermaak en ook dit voelt niet echt authentiek. De Arubanen zelf vinden overigens van wel, want zij weten niet beter dan dat deze strip er altijd al geweest is. Zij gaan ook hier uit eten en uit.
Maar als je alleen deze gebieden bezoekt dan krijg je niet echt het idee hoe de rest van de Arubanen leeft. Daarom was het voor ons ook zo fijn om meer te zien van het eiland. Om ook in de normale wijken te rijden en naar de supermarkt te gaan en om ook wat van de natuur te zien. Aruba is vrij vol gebouwd en er is nog geen management m.b.t. het milieu en de omgeving, dus het onderzoek wat nu wordt gedaan (en waar ik met mijn scriptie hopelijk aan kan toevoegen) is daarom wel relevant.

Ik begin Aruba wel te waarderen, maar ik begrijp nog niet waarom mensen er naar toe zouden willen emigreren, want mooi weer en witte stranden kun je ook op andere minder volgebouwde eilanden vinden. Wel zijn de mensen hier super vriendelijk en behulpzaam. Ook hebbend de supermarkten veel meer Nederlandse producten dan ik had verwacht en het eten is lekker.

Op mijn verlanglijstje staat nog: een bezoek brengen aan het National Park Arikok, snorkelen en duiken en wat andere afgelegen stranden bezoeken. Kortom nog genoeg activiteiten in het voor uitzicht. En natuurlijk ook mijn data verzameling tot een goed einde brengen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Drumi dushi! (slaap lekker)

Liefs,
Rosa

  • 18 April 2016 - 20:35

    Lenneke:

    Hallo Rosa, leuk om weer een blog te lezen en weer op de hoogte te zijn van je werk.
    Nog 33 dagen, dan vlieg ik naar je toe en ga ik chillen op Aruba!

  • 18 April 2016 - 21:40

    Jette Mul:

    Ha die rosa!!

    Super leuk om je eerste avonturen te lezen!
    Geniet van de zon! Succes met je onderzoek!

    X Jette

  • 20 April 2016 - 16:42

    Daan En Rosa :

    Heey!
    Chill dat je al veel van het eiland hebt gezien!
    EN keep up the good work, youre doing perfect!!
    We keep in touch!

    Kuskus Dean.

  • 28 April 2016 - 09:33

    Diana Pietersz-Marquez:

    Hallooo Rosa, wat superleuk om weer eens iets van je te horen. Ik zie dat je druk bezig bent met onderzoeken voor je scriptie op ons buureiland Aruba.Rond 3 mei ben ik op Curacao voor twee weken.Ik woon nog steeds in Nederland.Ik ben heel blij te horen dat het prima met jou gaat.Neem eens contact op via mijn e-mail adres.Doe de hartelijke groeten aan Lenneke en Koen. Fijn verblijf op Aruba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan en Rosa

Als afgestuurd Earth Science and Economicsts hebben we interesse in de wereld om ons heen. We houden van natuur, cultuur en dingen ondernemen. Als we niet op reis zijn wonen we samen in Haarlem en genieten we van de dicht bijzijnde natuur zoals polders, duinen en bossen. Maar reizen is een passie geworden en we gaan er regelmatig op uit. We zijn toe aan onze 2e grote reis samen en de verhalen daarover en onze eerdere reizen vind je op dit blog.

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 33695

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2016 - 14 Februari 2017

Opnieuw avonturieren in Midden Amerika en Cuba

14 Maart 2016 - 04 Juni 2016

Master scriptie Veldwerk

08 Januari 2014 - 18 Mei 2014

Op avontuur in Midden en Zuid Amerika

Landen bezocht: