Geland in Kenya - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Geland in Kenya - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Geland in Kenya

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

23 Maart 2016 | Kenia, Eldoret

Jambo!
Zo, ik ben al goed ingeburgerd hier, behalve dat mijn huidskleur (nog) net wat lichter is dan de meeste in mijn omgeving. Ik wordt eigenlijk altijd aangekeken, maar vele waarderen mijn komst ook.

Om jullie even op de hoogte te stellen:

Dinsdag 15 maart in de ochtend kwam ik aan in Nairobi, waar driver John op mij stond te wachten en mij naar de SEKU University in Kitui reed. Hier was de meeting van het ASALI project gaande, waar ik gelijk aansloot. Alle betrokken medewerkers van de MOI University en SEKU University waren aanwezig, en gelukkig ook mijn Amsterdamse begeleiders. Ze hebben me opgang geholpen en geïntroduceerd. Deze dagen waren erg intensief, omdat iedereen mij wilde leren kennen. Ik probeerde echter zo goed mogelijk namen en gezichten bij elkaar te rapen.
Snel had ik mijn Renewable energy crew van MOI te pakken; prof Kiprop, Stephen en Noah.
Op vrijdag zouden we om 8:00 vertrekken richting Eldoret, onze hometown. Ik stond keurig kwart voor 8 klaar, maar de zon was nog niet achter de wolken tevoorschijn gekomen, waardoor we nog niet konden gaan (zo luidde het excuus van een van de vele laatkomers).
Via Nairobi, wat overigens echt chaos was, reden we door richting Eldoret. Onderweg al zebras en antilopes gezien, gewoon langs de kant van de weg. De driver liet graag ook nog een paar andere mooie plekken in de Rift Valley zien.
Savonds laat arriveerde we eindelijk bij prof. Minings place, mijn thuis voor de komende 6 weken. Ik werd zeer warm onthaald, en kon gelijk aanschuiven aan het avond eten en genieten van het eten en een Keniaans biertje.
Inmiddels wordt ik ''the dutch son'' van de Minings genoemd, zij staan in mijn telefoon als 'the Kenyan Parents'.
De WIFI hier waait af en toe langs, waardoor ik aardig op de hoogte kan blijven.

Dan waar het eigenlijk allemaal om gaat; het onderzoek.
Inmiddels heb ik mijn enquête kunnen verbeteren door 10 boeren te raadplegen in de pre-test. Samen met Stephen, Noah of een verre neef ben ik op pad gegaan om biogas users en non-biogas users te spreken (iets wat ook voor de komende weken op te planning staat)
Dat gaat allemaal sneller dan verwacht, en hopelijk beginnen we de komende dagen for real.

Zaterdag hebben de Minings business in Kisumu, en ik mag mee om het Lake Victoria te zien.
Ik hoop vaker dit soort tripjes te kunnen doen, naast het onderzoek. Ik hint er al op dat ik graag leeuwen wil zien, de lijntjes worden gelijk uitgegooid naar neven en vrienden. Iedereen is continu in de weer met zijn telefoon hier. Gelukkig kan ik me hier in mengen, omdat ik een lokale simkaart heb aangeschaft.

Ik zal jullie weer op de hoogte stellen als ik wat bijzonders heb gezien of meegemaakt!
Kus,
KeniDaan

  • 23 Maart 2016 - 14:48

    Annelies:

    Jambo,
    Dat klinkt goed.Leuk om ook leeuwen te gaan spotten, maar giraffen en zebraas zijn ook leuk.
    Blijf je op dat adres of ga je ook nog rond reizen?
    Veel succes en plezier, hakuna matata

  • 23 Maart 2016 - 17:26

    DaddyVanDaan:

    Zoon KeniDaan, heel geestig! Steengoed om mee te mogen naar Kisumu. Met het zien van het Victoriameer ga je me voor(bij). Mooie foto's maken veel goed. Op je foto's heb je zo te zien steeds 4 man bewaking....En dan ook nog een stel ouders. Mooi!
    Jambo bari, nakuri sana (oid)
    Liefs DVD

  • 23 Maart 2016 - 18:50

    Pim:

    Habari Daan?
    Zo te horen erg goed; al redelijk thuis voelen en ook zo snel ingeburgerd.
    (behalve dan dat 7.45 klaar staan en nog niet helemaal op kleur zijn).
    Bedenk Daan, het is net voetbal op zaterdag- drie uur afspreken is 15.30 op z'n vroegst pas spelen, dus niks nieuws onder de Afrikaanse zon.
    En nog niet zo het kleurtje hebben als prof. Kiprop- het contrast is al iets beter dan die zebra' s op de foto er na.
    Fijn om van je te horen, enjoy!

  • 23 Maart 2016 - 20:27

    Menno:

    Goud! Je bent mijn held! Veel plezier!

  • 24 Maart 2016 - 08:33

    Rosa :

    Hey moppie!
    Ik ken de meeste van je verhalen natuurlijk al door die handige sim kaart en soms wat wifi, maar toch is het leuk om te lezen!
    Die foto's zijn ook super!
    Keep up te good work :)
    Liefs en kus

  • 28 Maart 2016 - 09:48

    Anja Ulkeman:

    Hai Keni-Daan,

    Dank voor het mooie verslag, fijn dat je al zo snel gewend bent.
    Geweldig dat je het zo getroffen hebt met het gastgezin. Succes met je opdracht / enquête. Hopelijk kan je nog wat koeien voor mij op de foto zetten....... Ik ga je volgen.
    Haarlemse groet van Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan en Rosa

Als afgestuurd Earth Science and Economicsts hebben we interesse in de wereld om ons heen. We houden van natuur, cultuur en dingen ondernemen. Als we niet op reis zijn wonen we samen in Haarlem en genieten we van de dicht bijzijnde natuur zoals polders, duinen en bossen. Maar reizen is een passie geworden en we gaan er regelmatig op uit. We zijn toe aan onze 2e grote reis samen en de verhalen daarover en onze eerdere reizen vind je op dit blog.

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 33690

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2016 - 14 Februari 2017

Opnieuw avonturieren in Midden Amerika en Cuba

14 Maart 2016 - 04 Juni 2016

Master scriptie Veldwerk

08 Januari 2014 - 18 Mei 2014

Op avontuur in Midden en Zuid Amerika

Landen bezocht: