Een warme, intensieve en leuke maand! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Een warme, intensieve en leuke maand! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Een warme, intensieve en leuke maand!

Door: Daan en Rosa

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

09 November 2016 | Nicaragua, Granada

Al bijna een maand geleden zijn we aangekomen in Managua, de tijd vliegt. De vlucht en de douane formaliteiten vergingen uiterst soepel. Na een lange dag kunnen we eindelijk een biertje openen en uitrusten in de bedrukkende warmte van Managua.
De volgende ochtend vroeg, springen we uit bed om de stad te verkennen. Het blijkt een aparte stad te zijn, met een onbeduidend stadscentrum. Toch hebben we mooi uitzicht over het meer en raken we een beetje gewend aan hoe alles werkt hier. Een dag later nemen we de chicken bus (oude, in de VS afgekeurde schoolbussen) richting San Juan del Sur, een badplaats met veel toerisme. Dit is een goed begin: wennen aan de zon, afkoelen in de zee en andere reizigers om raad vragen. De surfles zorgt voor het nodige plezier, wat een geweld in die golven. Toch surfen we een paar keer, er was goeie surf. Een groot beeld van Jezus kijkt over de baai, wij hebben een half uurtje met hem meegekeken.

Een logische vervolgstap was om naar Isla Ometepe te gaan, wat een uur varen is over het meer van Nicaragua. Het eiland is een oase van rust, vergeleken met San Juan: geen feestende toeristen of harde verkiezings-muziek (de verkiezingen zijn een paar dagen geleden geweest, we hebben er weinig van gemerkt en de persoon die moest en zou gaan winnen, won uiteraard). Op Ometepe verblijven we op een heel afgelegen Finca. De zoon van de familie heeft een prachtig restaurantje, waar wij 2 keer per dag eten. Als we hem vragen hoe het met hem gaat, zegt hij altijd: "muy tranquillo". Een passend antwoord en we genieten ervan. Vanaf hier fietsen we over het eiland en bewonderen we de twee perfecte vulkanen die het eiland gevormd hebben en karakteriseren. De volgende veblijfplaats is El Zopilote, de place to be op Ometepe. Het is een hippie, eco boerderij. Wij slapen in het hutje Murcielago, die inderdaad bewaakt wordt door een echte vleermuis: wat gezellig. De vleermuis is een beter gezelschap dan de vogelspin op het uber-eco toilet (een gat in de grond dus).
Na mooie dagtripjes naar natuurlijke baden en een regenwoud met apen en parkieten besluiten we om terug naar de haven te gaan, aan het begin van het eiland. De volgende dag willen we immers in Granada aankomen. Maar zoals wel vaker als je op reis bent, gaat niet alles als gepland. Koorst en toiletbezoeken van Rosa houden ons nog een dagje langer in een comfortabel hostel, gelukkig met zwembad!
De volgende dag proberen we te tocht te maken, met succes. Zoals we al hoopten worden we goed opgevangen in het gastgezin van de taalschool. Ze verzorgen Rosa goed, en we eten een betermakend soepje. Onze "host-madre" is tevens de directrice van de taalschool, een pittige dame dus. Haar zoontje breekt het ijs, en speelt en praat veel met ons.
Naast de prive lessen van juf Raquel ondernemen we met andere studenten leuke tripjes in de buurt, zoals een pottenbak workshop, een boottocht langs de eilanden van Granada en een avondbezoek aan de vulkaan Masaya. Van anderen hadden we gehoord dat hier echt lava te zien was. Dit moeten wij natuurlijk ook zien. Vlak na zonsondergang staan we aan de kraterrand, vanaf waar we de lava zien stromen, bubbelen en spatten. Het klinkt als de zee en we zijn zeer onder de indruk!
Om dit te verwerken duiken we granada in, voor een borrel. Haha, helaas; het is verkiezingstijd en 2 dagen rondom de verkiezingen is alcohol verbonden. Dan maar een verfrissende limoen limonade, ook lekker.
Inmiddels zijn we al bijna aan het einde van onze cursus Spaans. We hebben eindelijk de verleden tijd onder de knie, en kunnen dus vertellen wat we allemaal al gedaan hebben. Maar het gaat nu natuurlijk om wat we nog gaan doen. Dit weekend reizen we door naar Leon en wederom de pacifische kust, waar de schilpadstranden betreden. We kijken er erg naar uit. Daarna mogen we eindelijk de bergen/koelte in en zullen we de hooglanden van Nicaragua verkennen.

ps. hieronder een filmpje van een superschattig babyschildpadje die wij mochten vrijlaten bij de Surfing Turtle Lodge:

• 09 November 2016 - 23:48

Reina Zeeman:

Hallo Rosa en Daan,
    Wat leuk weer om jullie verslag te lezen en jullie te volgen. Ik hoop dat Rosa weer helemaal beter is. Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgend verslag.
    Vriendelijke groet vanuit een ook heel warm Doha in Qatar,
    Reina

• 10 November 2016 - 09:50

Coen Verstand:

Dank jullie wel voor het altijd weer prettig, leuk en verrassend geschreven avonturenblog. Het vult ons app en Skype contact fijn aan. En: er was aan vraag naar! Doe gerust een stukje over het verleden in het Spaans. Veel genieten daar. Wij leven en genieten mee.

• 10 November 2016 - 11:36

Diana:

Hallo Rosa en Daan
    Leuk weer iets van jullie te lezen.Ik zal uitkijken naar jullie verslagenIk wens jullie een hele fijne reis.Rosa beterschap

• 10 November 2016 - 13:05

Annelies:

Hey Daan en Rosa,
    Leuk om weer mee te kunnen leven met jullie avonturen.Hopelijk zijn jullie opgeknapt.
    Lekker relaxed daar? Nog heel veel plezier in het mooie Nicaragua. Ik ben benieuwd naar de rest van jullie belevenissen bij de schildpadden.
    Taken care en have fun! Adios

• 11 November 2016 - 23:51

Francy, Mieke, Anneke, Lenneke:

Hallo lieve Rosa en Daan,
    Wat een leuk en uitgebreid verslag over jullie belevenissen. Wij zitten het hier ( Groningen) met plezier te lezen.
    Wij hebben net onze reis naar New York geboekt!
    Heel veel plezier en geniet ervan.
    Kussen van de tantes en mama Lenneke

• 13 November 2016 - 11:45

Anja Ulkeman:

Dag wereldreizigers,

Dank voor het mooie reisverslag, prettig om te lezen. Indrukwekkend zeg, om zo'n vulkaan van dichtbij te bezoeken. Lijkt mij wel een heel bijzonder moment om mee te maken.
    Veel plezier met de schildpadden en de reis door Nicaraqua. Geweldig hoor, ik kijk nu al uit naar het volgend verslag. Carpe Diem!!
    Haarlemse groet van Anja