Voorbereidingen in volle gang - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Voorbereidingen in volle gang - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen in volle gang

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

08 Maart 2016 | Nederland, Haarlem

Rosa en ik hebben ons blog weer opgepakt. Ditmaal gaan we los van elkaar een avontuur tegemoet. Beide hopen we jullie een beetje bij ons onderzoek te betrekken door om en om een verhaaltje te schrijven.
Dit is mijn eerste verhaal, ik vertrek namelijk al over 6!! dagen.

Om mijn studie in stijl af te sluiten, ben ik ingegaan op de mogelijkheid van een onderzoek in het buitenland. Een paar jaar terug had ik deze stap niet durven nemen, maar nu ben ik er klaar voor. Ondanks dat ik veel ga missen (zoals Rosa, Lindo, familie en vrienden en een deel van het tennisseizoen) heb ik erg veel zin om naar Afrika te gaan!

Over minder dan een week vertrek ik naar Kenia. Alle praktische zaken zijn inmiddels geregeld, zoals tickets, vervoer, inentingen en visum. Ik zal in Eldoret verblijven, dat een relatief veilig gebied is. Hier zal ik mijn enquêtes afnemen onder de lokale bevolking. Ik zal hulp krijgen van werknemers en studenten van de MOI University.

Sustainability en livelihood-improvements zijn de hoofd thema's van het onderzoek. Biogas is een hernieuwbare vorm van energie, wat bij kan dragen aan beide thema's. Biogas wordt namelijk opgewekt door het verteringsproces van mest. De overblijfselen van het proces kunnen weer gebruikt worden om het land te bevruchten. Met deze methode hoeven de mensen geen bomen meer te kappen om hun eten klaar te maken. Dit voorkomt grootschalige ontbossing. Momenteel wordt hout of houtskool nog veel gebruikt om te koken. Meestal wordt dit binnenshuis gedaan, waardoor de rook blijft hangen. Dit leidt tot longproblemen en pijnlijke ogen, vooral onder kinderen. Biogas verbrandt echter vele malen schoner dan hout. Als biogas gebruikt wordt, zullen deze gezondheids-issues sterk verminderen.

Om te kijken of de lokale inwoners inderdaad iets zien in deze nieuwe methode van energie opwekking, ga ik ze vragen naar hun perceptie en betalingsbereidheid voor een biogas systeem op huishoudschaal.

Ik vind het erg spannend om die kant op de gaan maar kijk er heel erg naar uit. Hopelijk wordt ik goed opgevangen in het Keniaanse team, en krijg ik snel wat lokale contacten voor wat gezelligheid. Ik hoop ook af en toe een leuk safari tripje te kunnen maken, want ik wil uiteraard ook wat zien van dit bijzondere land.

Veel mensen maken zich zorgen over de veiligheid in Kenia. Ik verwacht dat dit helemaal goed gaat komen bij mij, maar zal altijd op mijn hoede zijn en geen gekke dingen doen.

Het moeilijkste van dit onderzoek is misschien nog wel dat ik Rosa zo lang moet missen, aangezien zij ook lang weg gaat. We blijven zeker in contact via alle mogelijke wegen, maar 83 dagen zonder elkaar blijft erg lang.

Af en toe zal ik jullie op de hoogte houden over de vorderingen van het onderzoek en andere leuke ervaringen.

  • 08 Maart 2016 - 20:56

    Anja Ulkeman:

    Lieve Daan & Rosa,

    This is the moment!!! Heel spannend en avontuurlijk, maar het wordt een leerzame en mooie periode in jouw leven. Carpe Diem!!! Ga er voor en je hebt er daarna nog jaren plezier van.
    Ik ga je volgen. Adios, Haarlemse groet van Anja

  • 09 Maart 2016 - 00:01

    Aad En Rosemarie Pleij :

    lIeve Rosa en Daan,

    wAt een spannend avontuur en zo goed om te doen.
    Wij gaan jullie zeker volgen.
    Succes beide veel liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan en Rosa

Als afgestuurd Earth Science and Economicsts hebben we interesse in de wereld om ons heen. We houden van natuur, cultuur en dingen ondernemen. Als we niet op reis zijn wonen we samen in Haarlem en genieten we van de dicht bijzijnde natuur zoals polders, duinen en bossen. Maar reizen is een passie geworden en we gaan er regelmatig op uit. We zijn toe aan onze 2e grote reis samen en de verhalen daarover en onze eerdere reizen vind je op dit blog.

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 33678

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2016 - 14 Februari 2017

Opnieuw avonturieren in Midden Amerika en Cuba

14 Maart 2016 - 04 Juni 2016

Master scriptie Veldwerk

08 Januari 2014 - 18 Mei 2014

Op avontuur in Midden en Zuid Amerika

Landen bezocht: