Las últimas semanas en Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Las últimas semanas en Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Las últimas semanas en Costa Rica

Door: Daan en Rosa

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

02 April 2014 | Costa Rica, San José

Hallo allemaal,

Dit is ons laatste blog vanuit Costa Rica! Aan de ene kant heel jammer om Costa Rica te verlaten, we voelen ons aardig thuis en kunnen ons prima redden in dit prachtige land, aan de andere kant kunnen we niet wachten om aan een nieuwe avontuur in Peru te beginnen. Jullie hebben nog zo'n drie weken aan belevenissen van ons te goed. We zijn na 1 nacht San Jose naar Turrialba gegaan. Zo'n twee uur naar het oosten in de Central Valley. Turrialba ligt aan de voet van gelijknamige vulkaan maar vanwege te veel activiteit en vulkanische gassen konden we deze helaas niet bezoeken. Wel zijn Guyabo gegaan. Dit is de enige archeologische site in Costa Rica en wij vonden het erg interressant om dit te zien. Verder zijn we gaan wandelen naar een waterval en bezoeken we de botanische tuin (alsof de national parks niet genoeg te bieden heben...) Na Turrialba zijn we weer terug naar San Jose waar we samen met Leon (van het vrijwilligerswerk in Cabo Blanco) het weekend doorbrengen. Na bioscoop, bier en fastfood was het tijd om weer de natuur in te gaan en pakken we de bus naar Santa Elena, waar de beroemende nevelwouden zijn. We boeken bij het hostel meteen een zipline tour voor de volgende dag en dat is heel erg gaaf! Dwars door de bomen en valeien racen we aan een kabel naar de overkant! De omgeving is prachtig en het adrenaline gehalte ligt hoog, we gaan hard! Rosa doet nog een tarzan swing, Daan niet. Vandaar dat we het maar de Jane-swing noemen.
De laatste line is maarliefst 1 kilometer lang en we moeten samen, anders gaan we niet hard genoeg. We vonden zelf dat we meer dan hard genoeg gingen. Schor, moe, voldaan en blij sluiten we de tour af.
De dagen erna wandelen we door de natuurgebieden. Het zijn vrij surrealistische bossen, planten groeien op bomen, overal is mos, op wat vogels (wederom quetzals!) na is het doodstil en we komen weinig mensen tegen. We lezen op 1 van de borden dat er op een middelgrote boom ongeveer 50 soorten ephiphyten (planten die op de boom groeien, zoals orchideen) kunnen groeien.
Om naar la Fortuna te komen, nemen we de jeep boat jeep shuttle, in de werkelijkheid minibus, langzame boot en bus. Het dorp komt aan deze naam omdat de naastgelegen vulkaan Arenal het dorp heeft gespaard tijdens zijn laatste uitbarstingen. Sinds 3 jaar is de vulkaan rustig, wat betekent dat er helaas geen rode lava stromen meer te zien zijn. Tijdens onze Arenal tour was er sowieso niet veel van de vulkaan te zien door mist en regen. Zelfs niet vanaf het super luxe uitzicht platform!!
De avond in de hotsprings maakt alles goed. Onder het genot van een drankje genieten we van het 38 graden warme water dat rechsteeks door de vulkaan wordt opgewamrd.
De volgende dag gaan we met de bus, met als eindbestemming Quepos. Eindelijk terug in de echte warmte en langs de kust. We nemen een dagje vrij en komen het hostel en het bijbehorende zwembad die dag niet uit. Na goed uitgerust te zijn gaan we naar Manuel Antonio national park. Voor ons leek het meer op een uit de hand gelopen safari park, vanwege de honderden toeristen en tientalen gidsen. Tot onze verbazing zien we toch nog veel leuke en hongerige dieren (wasberen stelen onze koekjes). De stranden zijn echter prachtig en heerlijk om in af te koelen.
Na nog een rustdag aan het zwembad besluiten we naar Jaco te gaan. Het zandvoort van Costa Rica, waar we al een keer geweest zijn. We spelen in de grote golven en gaan uit eten bij hetzelfde cafeetje waar we 2 maanden terug ook waren.
Na een goede maar warme nacht staan we vroeg op om naar Carara nationaal park te gaan. Een bijzondere plek, daar waar tropical dry en tropical wet forest elkaar tegen komen. Deze mix leidt tot een heel mooi park, waar we wilden zwijnen, scarlet macaws, toecans en gifkikers zien.
We waren er vroeg, dus jullie snappen het al: de rest van de dag zwembad en strand.
Toen hadden we genoeg warmte gehad voor de komende tijd, en reizen we naar Heredia, volges de lonely planet het leukste stadje van Costa Rica. We zijn geschokt als we geen hotels, hostels of tour-aanbieders kunnen vinden, en dat in de leukste stad van het land, hmm. Na 5 minuten bij het enige hostel in de buurt op de bel gedrukt te hebben, wordt er open gedaan door de enige mede reiziger in town, die ons verder helpt.
Dit is het punt dat we tot de conclusie komen dat eigenlijk alle stadjes van costa rica niet zoveel voorstellen. Ze hebben allemaal een leuk centraal parkje met een kerk, en verder eigenlijk niet zoveel.
We besluiten om de laatste 5 dagen in San Jose door te brengen, dicht bij de taal school en de uiversiteitsbuurt, waar we ons lekker thuis en op ons gemak voelen. Vanuit hier maken we nog trips naar volcan Irazu en Poas, en gaan we naar de bioscoop. Deze vulkanen zijn overigens prachtig en we kunnen tot de krater lopen. In tegenstelling tot de dagen in La Fortuna is het prachtig weer en hebben we heel mooi uitzicht.
Vandaag is de tas gepakt en de was gedaan (laten doen hoor mam!), en morgen begint een nieuwe bladzijde in Peru, we kijken er super naar uit.

Voor ons was Costa Rica het land van:
- Goede en op tijd rijdende bussen
alhoewel: na een keer onze tassen ingeladen te hebben, reed
de bus meteen weg, zonder ons. Uiteraard is dit goedgekomen.
- Prachtige en afwisselde natuur
Daans favoriet: Tortuguero (ook al werkte de 40%!! DEET voor
geen meter)
Rosas favoriet: Nevelwouden van Monteverde
-Rijst en bonen
Heerlijke complete, maar simpele maaltijden.
- Heel veel dieren en vogels
waarvan de quetzals, toekans, sloths, anteater en gordeldier
de top 5 bepalen.
- Veel toerisme
met dure shuttles, terwijl de locale bussen goed en goedkoop
zijn. Dure tours met gidsen die alles wat ze waarschijnlijk
dagelijks zien, toch onder het kopje zeer zeldzaam en 'you are
so lucky today' scharen.
- Prachtige stranden
We hebben niet een specifieke voorkeur tussen de caribische of
de pacifische kust, maar waarschijnlijk krijgt Cahuita de eer
voor mooiste strand (maar ze zijn allemaal zo mooi en het water
heeft zo'n heerlijke temperatuur!)

Kortom, een top land dat prima op eigen gelegenheid en tempo te bereizen is. We kunnen het iedereen aanraden en hebben een super tijd gehad!!

Heel veel liefs en tot snel!
xx

• 02 April 2014 - 08:20

Maaike:

Hahahhaha tarzan swing, daan Niet. Klinkt goed daar! Veel plezier!

• 02 April 2014 - 08:36

Annelies:

Leuk verhaal weer! Ik wens jullie net zo'n mooie tijd in Peru en ben benieuwd naar jullie verhalen.
    Liefs en groetjes

• 02 April 2014 - 09:33

Menno:

Schitterend, fantastisch en geweldig.

• 02 April 2014 - 16:18

Stephan:

Ola, hoe gaat het? Zo te lezen hebben jullie het top naar de zin. Het lijkt mij een super belevenis. Heel leuk om jullie reis te kunnen volgen. Genieten jullie er maar lekker van. Hier alles z'n gangetje. Met de zaterdag voetbalclub gaat het goed, ook al natuurlijk door die lange periode van mooi tot super mooi voetbalweer. De opkomst is niet echt optimaal maar het lukt de laatste tijd goed met elke keer net aan 6 spelers. Geen echt blessure leed dus alles gaat ok. De groeten daar en buenos dias en hasta la pasta. Stephan

• 02 April 2014 - 17:06

Thomas:

Prachtig genieten,
    Jullie maken er echt wat moois van en ja, jullie gaan hard! Fantastisch die wasberen. Geniet van Mennoland!

• 05 April 2014 - 14:08

Anja Ulkeman:

Hola Daan & Rosa,

Wat een mooi verhaal weer. Heel oprecht en beeldend geschreven.
    Ik word toch enthousiast van de belevenissen in Costa Rica.

Veel plezier in Peru, jullie gaan hier ook genieten.

Goede reis en tot ziens

Haarlemse zonnige groet van Anja

• 17 April 2014 - 17:25

Anneke:

hoi lieve nicht en neef,

wat een avonturen allemaal en wat jammer dat ik er te laat aan ben begonnen met het volgen van het blog. gelukkig hoor ik genoeg van lenneke om te weten dat jullie het heel goed hebben daar en ook met elkaar. geniet de laatste periode van deze geweldige trip, zulke ervaringen neemt niemand jullie meer af en het zijn de mooiste herinneringen die je meeneemt. leuk voor als je alter nog eens in het verpleeghuis zit en een activiteitenbegeleider naar je dierbaarste herinneringen vraagt op het tgebied van reizen. koester ze maar en doe ze in een gouden doosje met een mooie strik. dat kan je dan naar behoeven regelmatig openmaken.
    lieverds een hele dikke zoen van mij en ook van jan
    xxxxxxxxx