Relajarse en la costa de Caribe - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Relajarse en la costa de Caribe - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Relajarse en la costa de Caribe

Door: Daan en Rosa

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

11 Maart 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Hallo gewaardeerde volgers,

Na ruim 2 weken en veel nieuwe verhalen vonden we het weer eens tijd worden om onze belevenissen te delen.

Na Boquete zijn we vertrokken naar Bocas del Toro, een eilandengroep aan de caribische kust van panama. Het is een zeer toeritische bestemming, iedereen is er geweest en praat erover hoe super het wel niet is.
Na ruim een week daar geweest te zijn kunnen we ons daarbij aansluiten, ook al hebben we niet heel veel meegemaakt van de uitgaanscultuur op het hoofdeiland. Het enige daarvan was een drietal hele dronken duitsers op onze slaapzaal die ons tientallen minuten uit onze slaap hielden.
Het leuke, drukke dorp Bocas Town was een gezellige bestemming. Alles ging rustig aan, en de mix van afro-amerikanen en toeristen was goed, ookal namen de toeristen de overhand.
Na 2 dagen drukte hebben we een nachtje overnacht aan playa estrella, het strand van de sterren. We hebben hier al snorkelend de bekende zeesterren gezien en heerlijk van het strand genoten. We waren een van de weinige die daar overnachtte, en de rust kwam toen alle mensen weer vertrokken naar Bocas met de laatste bus. Op deze plek hebben we eerste luiaards goed kunnen bekijken. Ze sliepen... uiteraard.
Vervolgens zijn we naar een ander eiland gegaan, Bastimentos, waar de locals de overhand nog hebben. Het strand was 20 minuten lopen door de jungle, het was prachtig en we hebben heerlijk gerelaxed, gewandeld en gesnorkeld. Een aardige man in het hostel had ons op de beste snorkelplaats van het eiland gewezen. We hebben super veel vissen en koraal gezien! Een bijzondere ervaring, zeker voor Daan, die dat nog nooit gezien had.
Na een laffe, flauwe, ziekige dag zijn we doorgereisd, terug naar Costa Rica. We voelden ons gelijk weer thuis; normale supermarkten in plaats van chineese buurtsupertjes, en weer in Colones betalen in plaats van balboas(dollars).
Eerst zijn we in Puerto Viejo geweest, waar we op de fiets rond hebben gereden. Het was lekker om weer eens te fietsen, en zelf te bepalen waar we wilden stoppen om fotos te maken of iets te drinken. De toecans en luiaards op de route en wederom een goede snorkel-plek maakte het helemaal compleet. We verbleven in een klein prive kamertje, waar we weer eens ouderwets al onze spullen overal neer konden leggen. Het was een heerlijke puinhoop.
Vervolgens zijn we naar Cahuita gereisd, wat minder toeristisch is dan Puerto Viejo. Terwijl Daan uitziekte van de diarree (3 dagen droge rijst en bananen gegeten, heerlijk), ging Rosa op een snorkeltour. Omdat het koraal zich bevind in het National Park was het alleen mogelijk om deze per tour & met gids te bezoeken. Er waren waanzinnig veel soorten en kleuren vissen. Met de onderwatercamera zijn deze zo goed mogelijk vastgelegd. We hadden alletwee een prima ochtend, en waren de volgende dag weer vol met energie om het nationale park Cahuita te bezoeken. Hier hebben we veel dieren gezien, en goede fotos gemaakt voor onze collectie. Het viel ons op dat we al helemaal gewend zijn aan de dieren zoals apen, coati´s en agouti´s. Veel van hen vinden we eerlijk gezegd niet bijzonder meer, terwijl dat het wel is. We zijn verwend.

Na gechilled te hebben werd het weer eens tijd voor afzien in de natuur. Bestemming hiervoor: Nationaal Park Tortugureo. Tortugureo betekend Land van de schildpadden. Dit park staat erom bekend dat er in de maanden juni tm oktober honderden (duizenden) zeeschildpadden aan land komen om eiren te leggen. Helaas voor ons was het seizoen nog niet begonnen dus hebben we dit niet kunnen meemaken. Voor deze trip hadden een package-deal gemaakt met het hotel waar we verbleven. Overnachtingen, maaltijden en drie tours zaten inbegrepen bij de prijs. We kwamen vrijdagavond in het donker aan na een lange reisdag en mooie boottocht (Tortuguero is alleen per boot te bereiken en er zijn geen auto´s in het dorp). De volgende dag begonnen we met een natuurwandeling onder begeleiding van een gids. Deze duurde ongeveer twee uur en eerlijk gezegd vonden we deze trip vrij saai (Slechts 1 aap gezien).

´s Middags hebben we het dorpje bekeken en souvenirs geshopt. In de avond stond er een schemer/nacht wandeling op het programma. Dit was heel erg gaaf en bijzonder. De gids kende een prachtige route dwars door de `echte´ jungle. Hij wist heel veel van alle bomen, planten en dieren die we onderweg tegen kwamen. We hebben kikkertjes gezien, spinnen en slapende vogels en een bullet ant (gigantische grote mier, echt heel groot, en volgens de boekjes wordt deze mier ook wel horniga veinticuatro genoemd, de mier van 24 uur verschrikkelijke pijn als je gebeten wordt). Maar wat volgens ons toch wel het gaafste dier tot nu toe is, is de vuurvlieg! Aan het einde van de schemering, vlak voor het echt donker is, komen ze in grote getalen te voorschijn en vliegen ze door de bomen en maken ze licht. Elk diertje heeft een andere kleur licht varierend tussen oranje-geel-blauwig. Heel erg mooi! We hebben onze ogen uit gekeken en af en toe was het best spannend in het stikkedonker!

De laatste dag in Tortuguero waren we al vroeg uit de veren. We begonnen om zes uur ´s ochtends met een boottour. Met wederom weer dezelfde gids zijn we per elektrische fluisterboot het park in gevaren. We hebben heel veel vogels gezien, apen, een kaaiman en leguanen. De gids wist de beste plekjes. Zo hebben we bijvoorbeeld een redcap-mannakin gezien, dat is een schattig vogeltje dat kan dansen om indruk te maken op de vrouwtjes (zie link in reactie voor youtubefilmpje). Helaas hebben we hem niet zien dansen.

De gids had trouwens een hele bijzondere ochtend. We kwamen allemaal dieren tegen die waanzinnig zeldzaam waren volgens hem. Bij de helft van wat we zagen waren we zo lucky om ze te zien, want hij had ze zelf pas 1 keer in z´n leven gezien of ze hoorden hier niet te zijn voor de tijd van het jaar. Na dit drie tours lang gehoord te hebben geloofden we er niks meer van (mede omdat wij al eerder veel van de wildlife hadden gezien op andere plaatsen).
De toeristen worden zo in de maling genomen (vermoeden wij), om het de beste tour ooit te laten zijn. Wij moesten er erg om lachen.

Momenteel zijn we weer even in San Jose, om de komende week te besteden in de central valley; vulkanen en archeologie.
Fotos volgen hopelijk zo snel mogelijk, we hebben aardig wat om te laten zien. Jullie zien ze verschijnen!

Groetjes en liefs,

• 11 Maart 2014 - 20:21

Menno:

TTop! Echt onwijs vet die vogel, daar kunnen we nog wat van leren. Chillze en we spreken elkaar snel weer! Disfruta el viaje juntos! Besos!

• 17 Maart 2014 - 21:39

Anja Ulkeman:

Hola globetrotters,

Wauw, ik ben onder de indruk van de prachtige foto's!!! Echt mooi, vooral de toekan!!
    Wederom een mooi beeldend verslag. Is er al een doos met souvenirs naar huis gestuurd??

Geniet van al dit moois. Bedankt voor het verslag , heel herkenbaar. Vooral als het om die gidsen gaat, slimme donders.

Haarlemse groet van Anja