Nosotros aprendemos Español - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu Nosotros aprendemos Español - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Daan en Rosa - WaarBenJij.nu

Nosotros aprendemos Español

Door: Rosa en Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan en Rosa

24 Januari 2014 | Costa Rica, San José

We zijn alweer twee weken in Costa Rica! De afgelopen twee weken stonden in het teken van Spaanse les. Van maandag tm donderdag van negen tot drie (met een uur lunchpauze), hebben we ons spaans aanzienlijk verbeterd. We hebben les gehad met vier andere meiden uit Duitsland en Noorwegen. We zijn nu in staat om een gesprekje te voeren in het Spaans en we kunnen bijvoorbeeld vertellen wat we willen, of wat wel of niet leuk vinden. We kunnen een huis beschrijven of een dag of een maaltijd. Ook hebben we geoefend met spreekvaardigheid doordat onze juf alleen maar Spaans spreekt. Net als in het gastgezin trouwens. we verblijven bij een leuk gezin bestaand uit moeder met twee dochters, kleinkind, zus van de moeder en haar dochter. Een hoop vrouwen dus! Ze zijn allen heel vriendelijk en we proberen veel spaans met ze te spreken.

We gaan elke dag met de bus naar school en dat was de eerste paar keer een waar avontuur. Ze werken niet zoals in Nederland met 1 maatschappij en met lijnnummers, nee, je moet als er een bus aankomt heel goed kijken welke namen er op staan en of jou bestemming erbij staat. Vanaf ons huis gaan er twee bussen, met twee verschillende prijzen. Een bus ritje heeft altijd dezelfde prijs, ongeacht het aantal haltes. Bij de ene bus betalen we 255 colones en bij de andere bus 275 colones per enkele reis (omgerekend is dat zo´n veertig euro cent, spotgoedkoop). We zijn al een aantal keer ´s middags vanaf school terug gelopen naar huis, ongeveer 45 minuten lopen.
Natuurlijk zitten we niet alleen in de schoolbanken, we doen ook leuke dingen. Zo zijn we afgelopen weekend naar het strand aan de pacifische kust geweest, heerlijk! Jacco is een vrij toeristisch dorp, een soort zandvoort aan zee. We sliepen in een heel basic hostel voor maar tien dollar per persoon per nacht. Het zeewater heeft een fantastische temperatuur, ik denk zo´n 27 graden ofzo, echt heerlijk! We waren met onze klas en nog wat anderen en we hebben een heerlijk ontspannen weekend gehad. Hieronder ons (spaanse) dagboeken van die drie vrije dagen:

Viernes:
Desayuno a las seis. Nosotros tomamos un taxi y un autobús para Jaco, una ciudad en la costa del pacífico, Nosotros vamos al la playa!
En jaco, el tiempo esta buen, mucho sol y muy caliente.
El agua de mar esta caliente también.
Par almuerzo nosotros comemos un casado (fréjoles, arroz, carne o pescado y ensalada verde).
Al la noche, tomamos cerveza de Costa Rica, Imperial.
Sábado:
Vamos una vez mas a la playa. En el agua hay muchos olas grandes. Nosotros estamos feliz. En la noche, asamos en la parrillada y comemos ensalada con aguacate, tomate y lechuga. Hay muchos mosquitos.
Domingo:
El día ultimo a jacco. El tiempe esta muy caliente, también el arena. Vamos a la playa perro nos quedamos en la sombra. Para almuerzo comamos casado. A la cinco tomamos el autobus para San Jose. Dormimos a la nueve.

Verder is het schema voor komende weken inmiddels ook bekend. We hebben besloten om naar twee nationale parken te gaan om daar vrijwillig mee te werken. In elk park zijn we twee weken, lang genoeg vonden we zelf.
De school heeft alles geregeld voor ons, eheel vriendelijk en behulpzaam zijn ze.
Komende zondag vertrekt onze bus om 6 uur in de ochtend, (om 5 uur de taxi...!) naar reserva natural absoluta cabo blanco. Het park ligt op het zuidelijkste puntje van het schriereiland nicoya. De tocht erheen gaat per bus en per boot. We verheugen ons op de boottocht.
Het park is een van de oudste beschermde gebieden van het land, en lang is het niet open geweest voor toeristen. Tegenwoordig wel. De toeristen, en wij, kunnen genieten van ´encompassing evergreens forests and preistine white sand beaches´.
Na twee weken van waarschijnlijk complete isolatie, verblijven we een nacht in San Jose. De volgende dag gaan we richting Corcovado, volgens vele het mooiste nationale park van het land. Het is groot, niet toegankelijk voor autos en er leven tapirs, miereneter en jaguars. We hopen toch echt sporen te zien van dit misterieuze dier.
De scarlet macaws (rode ara) zullen voor onze werkker spelen, met hun gekrijs. Nu vinden we ze nog mooi en bijzonder, maar of dat zo zal blijven is de vraag als ze ons elke ochtend rond 5 uur wekken.
Het park is slecht bereikbaar, vandaar dat onze reis naar het zuidelijke schiereiland Osa, waar het park op ligt, 2 dagen zal kosten.
We gaan ervan uit dat we gigangitsch veel mooie dingen zullen zien, en dat het vrijwilligerswerk ondanks de hitte en vochtigheid erg leuk en afwisseld zal zijn.

Na twee weken taalschool zijn we zeker toe aan iets nieuws, en deze twee nationale parken bieden ons een flinke uitdaging. We zullen zien hoe het ons vergaat.

Zeer waarschijnlijk is er geen internet (uberhaupt geen mobiel bereik) dus zullen jullie de komende vier weken weinig van ons horen! Geen zorgen we worden hoogstens opgegeten door een jaguar of krokodil :)
Als we weer terug zijn in de bewoonde wereld zullen we jullie hopelijk kunnen verblijden met leuke verhalen en prachtige foto´s!!

• 24 Januari 2014 - 18:33

Paulua:

Super vet ben echt jaloers. Hoop ook dat ik anel gemoeg ben zodat remi moet trakteren hehe.
    geniet ervan en hou me op de hoogte!
    Xx paulus

Juliette:

Heel veel plezier!! xxx

• 24 Januari 2014 - 21:10

Rosemarie:

Klinkt allemaal super gaaf Rosa en Daan. Wens jullie veel plezier.

• 25 Januari 2014 - 08:51

Annelies:

Leuk verhaal, klinkt avontuurlijk jullie volgende weken. Heel veel plezier!
    Take care en liefs!

• 25 Januari 2014 - 13:13

Sven:

Dit klinkt top! Have fun en ik hou van jullie:)

• 25 Januari 2014 - 13:43

Maaike:

Hee lieverds,

heel veel plezier! Klinkt echt super daar! Geniet ervan! dikke kus

• 26 Januari 2014 - 10:24

Kees Koning:

Hallo Daan en Rosa,

Na een moeilijke start, gaat het nu echt gebeuren.
    Wij zijn niet in het reserva natural absoluta cabo blanco geweest, lijkt me geweldig. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    Corcovado is een heel mooi nationale park, wij hebben er genoten, 1 van de hoogtepunten. Gisteren hebben we gevoetbald met Sven en Paul.

Tot later en lekker genieten,
    kees Koning

• 26 Januari 2014 - 11:57

Anja Ulkeman:

Hola Amigos,

Que tal??
    Wauw, wat een mooi verhaal, prachtig!!
    Het wordt nu echt tijd dat ik Costa Rica ga toevoegen aan mijn wensen(reis)lijstje.
    Met zoveel mooie natuur om je heen mis je het internet niet!! Natuurlijk is het wel fijn als je weer terug bent in de bewoonde wereld om ons een update te geven van het nationale park.
    Carpe Diem!!

Haarlemse groet van Anja

• 26 Januari 2014 - 21:22

Djalyza:

Hi Rosa en Daan!

Wat een leuk verhaal! Nog heel veel plezier!!

xxx